Vrácení zaplacené DPH z členských států Evropské Unie

Úvodní stránka/Nezaradené/Vrácení zaplacené DPH z členských států Evropské Unie

Jak na vratku zaplacené DPH z 27 členských zemí Evropské Unie?

Chcete se dozvědět více o pravidlech vrácení zaplacené DPH z členských zemí EU? Jakým způsobem můžete podat žádost nebo využít služby zástupce? Na této stránce získáte základní informace a přehled o tom jak a kdy uplatnit svůj nárok na vrácení DPH. Vše na jednom místě, stačí vám pouze 5 minut četby.

Obsah:

  • Spůsob jak uplatnit nárok na vrácení zaplacené DPH z členských zemí EU?
  • Jaká je lhůta pro podání žádosti o vrácení zaplacené DPH z členských zemí EU?
  • Refundace DPH z členských zemí EU se společností eTuls
  • Časté dotazy v rámci refundace DPH

Spůsob jak uplatnit nárok na vrácení zaplacené DPH z členských zemí EU?

Tuzemský plátce daně, který v rámci své ekonomické činnosti vynakládá výdaje v jiných členských státech Evropské Unie má nárok na vrácení zaplacené DPH z členských států EU. Nejčastěji se jedná o výdaje spojené s podnikáním společnosti, tedy s pracovními cestami, školeními, návštěvami veletrhů, ale i o nákupy zboží, které jsou v režimu přenesené daňové povinnosti následně v téže zemi prodány, tedy bez nutnosti registrace k DPH. Pokud si podnikatel neuplatní svůj nárok na vrácení zaplacené DPH, stává se tato pro něj nákladem, což je z daňového hlediska zjevně nevýhodné. Dle statistik zůstává až 80% této daně placené českými firmami v zahraničí a nikdy není vrácena.

Je tomu tak ze dvou důvodů:

  1. Podnikatelé nemají vědomost o možnostech refundace DPH zaplacené v jiných členských zemích EU, nebo
  2. Nevědí jak správně o refundaci požádat.

Pokud si jako tuzemský podnikatel chcete vyžádat vrácení zaplacené DPH z jiných členských zemí EU, je třeba splnit základní podmínky. První podmínkou je být plátcem DPH v České republice, druhou podmínkou je podání žádosti v řádném termínu, v minimální stanovené částce a za správné období. Vlastní rozhodování o vrácení daně pak bude vždy probíhat podle vnitrostátních norem stanovených členským státem pro vracení daně. Tedy zjednodušeně o vrácení daně zaplacené v Itálii budou rozhodovat italské orgány, v Portugalsku portugalské a tak dále.

Obecně lze můžeme nárok na vrácení DPH charakterizovat takto:

  • Výdaje souvisí s ekonomickou činností plátce (např. nákladní autodoprava – nákup pohonných hmot),
  • V zemi vrácení daně lze u daného typu výdaje uplatnit nárok na odpočet daně,
  • Pořízení zboží nebo služby lze prokázat platným daňovým dokladem a potvrzením o zaplacení za jeho dodání.

O možnostech uplatnění nároku na vrácení DPH u vašich zahraničních nákupů , se můžete dozvědět na oficiálních stránkách příslušného zahraničního správce daně. Podání žádosti včetně výdajů u nichž nelze uplatňovat nárok na vrácení DPH zpravidla vede k dodatečným kontrolám, čímž se prodlužuje lhůta pro vyplacení daně a taky to pro Vás může představovat nepřiměřenou administrativní zátěž.

Jako příklad rozdílnosti vnitrostátních pravidel pro refundaci DPH můžeme uvést výdaje spojené s ubytováním vyslaných  zaměstnanců do zahraničí. Portugalská daňová správa vám refundaci DPH zamítne, naopak německá správa ve většině případů Váš nárok uzná a daň vrátí.

Jaká je lhůta pro podání žádosti o vrácení zaplacené DPH z členských zemí EU?

Žádost o vrácení zaplacené DPH z členských států EU se podává elektronicky prostřednictvím portálu české finanční správy. Lhůta pro podání žádosti je vždy do 30. září následujícího roku po datu vystavení daňového dokladu. Po uplynutí této lhůty nárok na refundaci DPH zaniká. Žádosti lze podat v průběhu aktuálního roku vždy po skončení kalendářního čtvrtletí nebo pololetí.

Pro žádost o vratku DPH je stanoven minimální limit daně:

  • Pro žádosti za období jednoho kalendářního čtvrtletí je minimum refundované daně stanoveno na sumu 400 €
  • V případě podání žádosti za celý kalendářní rok, je minimální hodnota požadované daně stanovena na sumu 50 €, totéž platí v případech, že si zažádáte o refundaci za období kratší než 3 měsíce, což je možné jenom koncem kalendářního roku (období listopad-prosinec).

Vyjádření společnosti eTuls:

“Českým firmám pomáháme se zodpovězením daňových otázek na zahraničních trzích. Nabízíme dlouholeté zkušenosti, komunikaci v českém, slovenském i anglickém jazyce a zajištění služeb po celém území Evropské Unie. Známe specifika, výhody, ale i úskalí podnikání v jednotlivých zemích a individuálním přístupem se vždy snažíme zabezpečit vše ke spokojenosti našich klientů.”

Refundace DPH z členských zemí EU se společností eTuls

Celý proces refundace DPH je možné popsat v těchto krocích:

  • 1. Převzetí dokladů a ověření nároků na refundaci DPH,
  • 2. Sestavení žádosti o vrácení zaplacené DPH
  • 3. Podání žádosti o vrácení zaplacené DPH na příslušný finanční úřad,
  • 4. Komunikace se zahraniční finanční správou.

S podáním žádosti o refundaci DPH má společnost eTuls dlouholeté zkušenosti. Za léta naší praxe známe kontrolní postupy zahraničních finančních úřadů. Proto již při podání žádosti v samotném počátku jsme schopni odhadnout požadované doplňující informace zahraničním správcem daně a ihned při odeslání žádosti předložit doprovodné průkazní doklady, čímž minimalizujeme čas potřebný k přiznání nároku na refundaci DPH. Výrazně tím zkrátíme lhůtu kontroly a nárok klienta na vrácení daně je tak vyplacen v kratším časovém horizontu.

Společnost eTuls je zastoupena  zkušeným  poradcem s dlouholetou praxí v oblasti refundace DPH z členských zemí EU. Důležitým krokem je ověření nároku vaší společnosti na vrácení daně. Někdy je společnost zaskočena informací, že pro vrácení daně nemá nárok a daň může uplatnit pouze splněním povinnosti zpětné registrace k dani v cílové zemi přes tzv. devátou směrnici EHS.

Následně po kontrole daňových dokladů dodaných klientem sestaví tím společnosti eTuls žádost o vrácení DPH a podá ji přes portál české finanční správy. Český úřad žádost postoupí cílovému úřadu v jiném členském státě Evropské Unie na vybavení. Zahraniční úřad své dotazy a požadavky zasílá přímo na společnost eTuls. Ta pak s Vaší společností tyto dotazy konzultuje a podává úřadu písemná vyjádření, čímž se zvyšuje flexibilita celého procesu.

Nejčastější dotazy ohledně refundace DPH

Kdo má nárok na vrácení DPH z členských států EU?

Na vrácení DPH z členských států Evropské Unie má nárok žadatel, který splnil tyto podmínky:

  • je plátcem DPH v tuzemsku,
  • nemá sídlo ani stálou provozovnu v zemi, ze které žádá o refundaci DPH,
  • neuskutečnil zdanitelná plnění, při kterých mu vznikla povinnost registrace k DPH v zahraničí a nárok na odpočet nelze využít prostřednictvím podání daňového přiznání k DPH v zahraničí.

Jaká je lhůta pro vyplacení daně?

 Každý členský stát má 4 měsíční lhůtu na zahájení řízení.

V případě dokazovacího řízení může být lhůta prodloužena na 6 měsíců, resp. 8 měsíců v případě Itálie.

Při zpoždění výplaty refundované DPH vám některé úřady zašlou tuto daň včetně úroků z prodlení.

Mohu jako podnikatel zažádat o refundaci DPH i ze států mimo EU?

Ano, ale pouze ze států, které mají dohodu s Českou republikou o vzájemném vrácení DPH. V současnosti má Česká republika dohodu o vzájemném  vrácení DPH se dvěma státy mimo EU, a to Švýcarskem a Norskem. Proces refundace je proto odlišný a tyto žádosti se nepodávají přes portál české finanční správy, ale poštou přímo na příslušný úřad v daných zemích.

Narozdíl od členských států Evropské Unie je u žádostí o vratku daně ze zemí mimo EU  lhůta stanovena na 30. června následujícího roku po datu vystavení daňového dokladu. Dalším rozdílem v podání žádosti o refundaci od zemí EU je, že tato žádost může být podána pouze jednou za rok.

Jsem OSVČ, nejsem plátce DPH. Mám nárok na vrácení DPH z jiných členských států?

Ne. Žadatel o refundaci DPH musí být registrovaným plátcem dle § 94 zákona o DPH.

U kterých výdajů můžu uplatnit svůj nárok na vrácení DPH?

Vše závisí od vnitrostátních pravidel jednotlivých zemí, odkud si žádáte DPH refundovat. Stát od státu se uznání nároků na refundaci může mírně lišit. Nejobecněji možno uplatnit tyto výdaje:

  1. Palivo,
  2. Nájem dopravního prostředku,
  3. Výdaje související s dopravním prostředkem,
  4. Mýtné a silniční poplatky,
  5. Cestovní výlohy, například jízdné v taxislužbě, jízdné ve veřejné dopravě,
  6. Ubytování,
  7. Potraviny, nápoje a restaurační služby,
  8. Vstupné na veletrhy a výstavy,
  9. Výdaje na luxusní zboží, zábavu a reprezentaci,
  10. Jiné

Doporučujeme však, aby jste se ujistili, že Váš nárok na vrácení DPH ten, který stát uznává.

Máte dotaz?

Pošlete nám svou poptávku na naší mailovou adresu nebo si zarezervujte online schůzku přes náš formulář.

eTuls: Vrácení DPH z jiných členských států EU, Velké Británie, Švýcarska a Norska

Specialista na unijní DPH

Oblast DPH:
  • Komplexní zajištění DPH agendy prostřednictvím lokálních daňových a účetních kanceláří
  • Vrácení tzv. daně TICPE
  • Vrácení francouzské spotřební daně pro dopravce
  • Ekologická daň TGAP
  • Francouzská ekologická daň
Oblast spotřebních daní:
  • Spotřební daň u alkoholu a tabákových výrobků při prodeji na dálku (formou e-shopů)
  • Daň HBJOAT
  • Francouzská daň spojená s oborem hodinářství, klenotnictví a šperkařství

Kontakt

Přejít nahoru